اهمیت مهارت دست ورزی کودک

زن روز:
ماریا مونته سوری بنیان گذار روش مونته سوری می گوید: «باید برای کودکان امکان کشف و ارتباط با جهان، شناخت و احساس جایگاهی که در جهان دارند را فراهم کنیم.
مهم ترین ابزارهای آموزشی،ابزارهای پیشرفته به لحاظ تکنولوژیک نیستند، بلکه دست ها هستند. دست ها را آزاد کنید. »

یکی از مهم ترین ابزارهای شناختی از همان دوران نوزادی استفاده از دست است.

با رشد کودک اهمیت دست ورزی و بازی های که هماهنگ کننده چشم و دست می باشند بیشتر میشود چرا که کسب این مهارت ها برای کودکان زمینه ساز مهارت هایی است که در ادامه زندگی و بزرگسالی هم به آنها احتیاج دارد.

مهارت دست‌ورزی در حقیقت به مجموعه حرکاتی گفته می‌شود که با عضلات ظریف مچ، دست و به خصوص انگشتان در ارتباط است. بچه‌هایی که دستان قوی و تواناتری دارند، بهتر، سریع‌تر و راحت‌ترمی‌توانند کارهای خود را انجام دهند.

مهارت دست‌ورزی در کودکان را می‌توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مهارت‌های سنین پیش از دبستان نامید که هر کودکی باید قبل از ورود به مدرسه، آن را بیاموزد. دست‌ورزی اگر چه ممکن ساده به نظر بیاید، اما به عنوان یک مهارت پایه در بسیاری از فعالیت‌های کودک از جمله نقاشی، نوشتن، کار کردن با عضلات ظریف انگشتان و بسیاری از مهارت‌های دیگر که به هماهنگی بیشتر عضلات چشم و دست کودک نیاز دارد، مربوط است.

امروزه ثابت شده كه باید دست ورزي كودك زيادباشد و تجربه كند تا تفكر و هوش به وجود آيد .

اگربچه باهوش ميخواهيد دستش بايد زيادکارکند….

دست ورزی ذهن کودک را باز و خلاقیت او را افزایش میدهد…

از کجا متوجه شویم مهارت دستورزی در فرزندمان شکل گرفته یانه؟

با توجه به رده بندی سنی و روند رشد کودک ،مهارتهای ظریف دستها و انگشتان در هر مرحله نشانه ایی دارد بدین ترتیب :

🔶قبل از یک سالگی.
اولین نشانه های مهارت های دست از قبل از یک سالگی و زمانی که کودک به سمت مادر دست دراز می کند، شروع می شود.

🔶۱ تا ۲ سالگی.
از یک سالگی به بعد، به شکل قاشق گرفتن در دست و قاشق را به سمت دهان بردن جلوه می کند.

🔶 ۲ تا ۳ سالگی
علاوه برمهارتهای دست، کودک از نظر درکی شناختی هم رشد کرده و کودک می تواند با دست جورچین های ابتدایی را بسازد یا اشکال را بلند کند و به کمک مادر داخل محل مورد نظر بیندازد. در این دوره کودک می تواند از گواش، آبرنگ و رنگ انگشتی استفاده کند و بعد از آن توانایی دست گرفتن ماژیک و مداد را دارد.

🔶۳ تا ۴ سالگی
از ۳ سالگی به بعد کار با قیچی جزو مهارت هایی است که در کودکان شکل می گیرد و مهارت کار با چسب و چسباندن قطعات جداشده از کاغذ هم از مهارت هایی است که کودکان در این سن قادر به انجام آن هستند.

🔶۴ تا ۶ سالگی
کودک در ۴ سالگی باید قادر به کشیدن مربع و در ۶ سالگی قادر به کشیدن مثلث می باشد. مهارتهای بستن و باز کردن دکمه های لباس. بستن بند کفش و…. در این سن تکمیل میگردد.

پشتیبانی کودک پدیا
ارسال از طریق واتس آپ
سبد خرید خروج